Hvem bestemmer, hvad der er på mode?

Oxy Magazine, 2021

hvem bestemmer moden.JPG

Artikel skrevet til månedstemaet: Mode

 

Der var en periode i folkeskolen, hvor jeg gik i oversize, grå sweatpants med tryk på. Det var en trend, i hvert fald lokalt på den nordjyske skole jeg gik på i 00’erne, og som altid fulgte jeg – forsinket, javist – i hælene på mine kammerater og deres fortræffelige sans for mode. Jeg husker også, hvordan jeg fik købt et par skinny jeans, og hvordan jeg iførte mig lange tank-tops over sorte leggins, ligesom de piger jeg i det skjulte så op til, indtil jeg i al synlighed viste det gennem mit tøj. Selv jeg, der allerede dengang betragtede mig selv som en, der ikke gik op i mode, måtte jo få min inspiration et sted fra. 

Egentlig har jeg altid ønsket at skille mig ud. Finde min egen stil, hvile i den, men modetrends eksisterer for at vi kan hoppe med på dem. Faktisk er det svært at undgå. De er til for at lade os glide ind i mængden og lade os passe ind, eller også bruger vi den for at skille os ud og lære flere sider af os selv at kende. 

Jeg har nok været ganske naiv engang. Man kunne med al rimelighed sammenligne mig med praktikanten Andrea fra filmen The Devil Wears Prada. Hende, der påstår, at hun ikke går op i mode, for i næste sekund at blive irettesat af modemagasinets chefredaktør, Miranda Priestly, der fortæller at lige præcis farven på den blå trøje, Andrea er iført, stammer fra designeren Ralph Lauren, da han år tilbage inddrog den i sin kollektion – og det efter, at han selv var blevet inspireret fra et helt tredje sted. Mode kan vi med andre ord ikke helt slippe udenom.

Sådan er der mekanismer i samfundet, som er svære at gennemskue. Jeg selv aner ganske lidt om mode, og jeg påstår stadig, at jeg ikke går op i, hvad der er moderne. Faktisk frygter jeg at ligne alle andre. Når alt kommer til alt, ved jeg dog, at jeg i virkeligheden ikke selv bestemmer, hvad jeg har på. Men jeg er lidt nysgerrig efter at finde ud af, hvem jeg så kan give skylden for min gaderobe, den nuværende såvel som den fortidige, der stadig spøger på billeder.